2016年9月18日星期日

蘋果日報- 叫我「行政長官」 - 古德明

蘋果日報- 叫我「行政長官」 - 古德明

叫我「行政長官」 - 古德明

A man came upon Lincoln blacking his boots in the basement of the White House. Astonished that the president of the United States should be at such a menial task, he exclaimed, "What! Mr President, are you blacking your own boots?" "Whose else should I be blacking? " came Lincoln's laconic reply.

Lincoln was free from the usual official vanity, and shrank from the title of Mr President, generally referring to his office as "this place," "since I have been in this place, " or "since I came here. " Referring at one time to the apartment reserved in the Capitol for the president, he called it "the room, you know, that they call the president's room. " Once he pleaded with some old friends who addressed him as Mr President : "Now call me Lincoln, and I'll promise not to tell of the breach of etiquette."

有人嘗見林肯在白宮地下室擦皮靴,奇怪美國總統竟然做這麼卑下的工作,愕然說:「啊,總統先生,你給自己擦皮靴?」林肯簡簡單單回答說:「還有誰的皮靴要我擦呢?」

林肯沒有一般高官的虛榮心,有意規避「總統先生」這個稱呼,提到總統辦事處,常說「這兒」、「我來到這裏之後」、「自從我來了這裏」等。有一次,談到國會大廈總統專用的套房,他說:「那間房,我是說,他們稱為總統套房的那間房。」又有一次,林肯跟叫他做「總統先生」的老朋友說:「叫我林肯好了,我不會跟人說各位違背禮儀。」

*「叫我『行政長官』」為香港高級幹部梁振英名言,雖與本文內容不符,用作題目,讀者未必不有會意焉。

上一則: 學會寬衣 - 高慧然

下一則: 香脆甘美靚炒飯 - 唯靈



I

没有评论:

发表评论