2013年2月23日星期六

髮剪局1:飛‧髮 - 20130223 - 蘋果日報

 

髮剪局1:飛‧髮

1,139

■師傅們今日認老:「家企十幾個鐘唔得喇,唔夠精神眼花花㗎。」十幾個鐘,我哋都唔係好得喎!

人在西營盤第二街,陋巷街角,收音機長期調到商業電台第五台,背景音樂是松松姐姐的《月兒彎彎照九州》。我與攝影師、以及85歲的胡師傅、陳師傅,圍着圈,攤開雙手凌空凝住。胡師傅和陳師傅定過抬油,雙手絲毫未動,我和攝影師,二人四手,不夠五秒,勁震。幾鋒利的刀都有生銹的一日,桌上幾把60年歷史剪刀磨得又短兼生銹,兩位雙手,卻真的未老。
記者:陳慧敏 攝影:陳盛臣

好搵過當差

訪問途中,一直有客人走來,吹水的幫襯的。年尾流流,我怕阻你工作喎陳師傅,他一揮手:「唔阻唔阻,我哋呢度唔阻嘅!」然後被按着頭飛髮的老顧客,也有一句沒一句的搭嘴。
曾經,香港打工仔去剪頭髮,密過OL去做Facial,當時,我們都叫「飛髮」,由「fit髮」演變而來。
三個沙煲兄弟於日治時代,十一、二歲學師,歷經了三年零八個月,17歲成為正式師傅養活一家七口,六十年前在常豐里開廣東理髮店一腳踢,後來拆樓,四十年前搬到第二街角落頭一間小石屋繼續經營至今。
現在店裏剩下85歲的胡師傅及80歲的陳師傅。店裏二手買來的理髮椅,同甘共苦了六十年,加起來上百年歷史。每次有客人要刮鬚,抽起個大鐵鎚般的頭枕碰一聲裝上。五十年代高峯期,朝早七點做到晚上十一點,陳師傅:「做到《夜半奇譚》,講鬼古嗰陣先收工呀!」甚麼時代如此旺場?「最旺係柏立基做港督嗰屆囉!當時香港鎖港,人口又少,盲的跛的都有茶樓請佢哋賣包。」1958年柏立基出任港督,並為香港爭取了財政自主權,財政預算不必交予英國審批,但同時社會貪污成風,想做份最低級的政府工都要使黑錢疏通兼要查三代。陳師傅:「嗰時做呢行好好搵呀!啲人飛髮又勤,個個都好工整嘅真係。一個月頭最少嚟剪兩次頭髮,有錢嘅剃鬚剪髮,一個月嚟四次!當時做警察先得160蚊一個月人工,掃垃圾105蚊,剪頭髮有三百幾蚊。有皇家工(政府工)我都唔去做啦!如果唔係,我家食長糧喇!」

廣東至係最醒

四十年前,小店還在常豐里之時,有好多公仔書,當時的家庭個個都有四、五個小朋友,小朋友剪髮四毫,大人剪髮五毫,洗埋頭七、八毫連剃鬚,一家人來就把小店坐滿。那一代人剪頭髮,幫襯開就好似入了會似的,每隔一陣就自動回來報到。十來分鐘的相聚時間,洗頭剃鬚為名,聚舊打牙骹為實,一跟就是幾十年。陳師傅:「現在老顧客都少喇,有都死晒喇。幫襯開嗰啲起碼都拍得住我哋年齡喇。」
戰後大陸開放,好多上海師傅來港開「上海理髮舖」,門面靚,服務好,說穿了其實師傅們大抵都來自揚州,卻以上海自稱,因為聽落又潮又摩登,仲可以收貴幾蚊。陳師傅想起有點不忿:「上海(師傅)有限嘅啫,嗰啲人一味討好客人。你知中國人一味抬住人哋大髀話人哋叻㗎嘛,但邊夠我哋廣東人叻呢?問心講句喇!分別呢,上海師傅嘅舖頭,裝潢好、企理啲,又有煙仔食,又畀毛巾你抹面,招呼妥當,我哋廣東人,啲下欄功夫唔做嘅!師傅就係師傅,佢來飛髮你就畀佢坐,就係咁。我做咗六十幾年,都係呢把手剪,練練吓咁。」給客人剃鬚時,陳師傅雙手非常穩定,他反反手腕:「學師時要練手骹,練得柔軟,否則剃鬚時會刮痛客人,唔得㗎!」

■理髮椅下,一道磨得脫色的痕跡,是兩位師傅的活動軌迹。
■紅白標記,開店時已有。

拆解百年飛髮椅



■澳洲人Scott:「在澳洲,所有傳統的老式剪髮店都沒有了,平時我常在這經過,看到一班老人家在聊天很快樂,一直想來試試。」
■兩位老師傅,今日仍手腕柔軟手又定,刮完面,面頰亮晶晶的。

最憎披頭四

以為上海師傅是他們大敵,才不!他們的大敵,是唔剪頭髮的披頭四!「若果舊時整成披頭四咁,你日日都有難呀!你唔得啲警察滿意,佢哋唔理你係咩四,日日都叫你埋嚟、擰轉面拍埋牆,問你做乜嘢功夫(職業),你解釋妥當就放你一馬。你話你學得家啲人咁撐起腰,阿蛇(阿Sir)、阿蛇咁輕佻?佢就擰你埋牆,蛇吖嗱?你冇仇報呀!你梳晒啲頭髮去後面,乾淨整齊佢就唔理你。」多得警察幫忙,即使五十年代末,裝修豪華的上海理髮屋入侵,年卅晚,開滿廣東理髮店的小巷總是排長龍,西營盤第三街那邊曾經有十幾檔廣東理髮,統統滿座。
回到21世紀的年廿九,上午時分小店客人一個接一個,有專程由香港仔來的八旬翁,也有專登開車來,來個十分鐘飛髮短敍又趕開工的的士司機。但長椅上未見人龍。陳師傅:「家啲人都唔肯剪髮啦!」六十年代披頭四爆出,吹到七十年代溫拿、林子祥、阿倫等個個長髮及肩,胡師傅講起就氣:「披頭四最影響我哋呢行啦。個個長毛怪,影響晒啲香港人唔鍾意飛髮!你都係學披頭四之嘛!」又關我事?「你(個頭)呀,唔係唔飛四十次髮,邊留到咁長頭髮啫?」我無力地以「陳寶珠囉!」自衞,胡師傅以「嗰陣梗係興夏萍(柯德莉夏萍)裝啦!」這吓痛擊,氣勢上,我輸了。

■幾十年來只用到幾款剪刀。
■傳統刮鬚用的掃,現在買少見少。
■時至今日,小童剪髮$25,剪髮剃面也才$40,新年還沒加價。

■這把特別叫「田雞」的剃刀,比電動鬚刨更就手。
■店裏毛巾也是同行結業時給他們的。

法國花柱之謎

「友記」的門口,以這紅白斜間為記。原來這斜紋記號的來源有多個版本。陳師傅聽說是當年法國大革命,一理髮師協助革命軍領袖脫險,所以革命勝利後就讓髮型屋掛上國旗,作為功績標誌,漸漸演變成今日的花轉筒燈;又有說在15世紀時,因為醫生們都覺得污血不乾淨,於是請拿剪刀的髮型師兼任放血師,所以以白色代表繃帶,紅色代表血為記,讓人知道哪裏有放血師,流傳至今。

友記理髮

地址:西營盤第二街橫巷 鳴謝:長春社文化古蹟資源中心

■五十多年歷史的鐵風筒,記得小時候我阿爺都有一個,吹得出煙的,但風力強勁,90年代越高越潮的「擋風玻璃頭」,靠晒佢。

剪髮.術語

舊式飛髮舖,有好多有趣術語,師傅們講起仿若打暗號。今日當然逐漸失傳,你去salon髮型屋,再也聽不到了。

吹波:五、六十年代左右,男子流行將前髮吹起,形成頭頂一個「波」
草:指頭髮、好亂嗰種
草王:頭髮又多又亂的客人
趕蟻:剃鬚,當時人見你一面鬍渣,像成面螞蟻一樣
蝦仔、樹叔:貼士
父子十:二十元
大千里:十元

髮剪局1:飛‧髮 - 20130223 - 蘋果日報

髮剪局2:變‧髮

1,299

Initial ImagePlay Button Image

N年前的流行曲,剪短頭髮剪短掙扎,換的除了是髮型,還是一種心情。如果你心情日日大起大跌,短短長長,長長短短之間拿不定主意;又或想感受長髮輕撫臉旁卻有心無力者,去買個假髮吧。現在的假髮,追求的已不是以假亂真般膚淺,而是要真假相融,你估我唔到。
記者:陳慧敏 攝影:陳盛臣
模特兒:Valeria@Pure Models

曾經──如黐膠花般盛行

現在大家去小店買假髮,個個盯緊南韓出品是為最優。其實早在60年代,香港可是亞洲假髮業的中心,當時一位叫劉文漢的富商,將假髮生產業機械化,令香港成為世界聞名的假髮生產地,當時的假髮製造業同黐膠花一樣盛行,粵語長片的女星們都流行戴假髮。
在80年代末成立假髮工場的黃先生:「以前啲假髮用塑料纖維製作,難打理,又重身,每個起碼重150至200g,髮型冇咁多層次,Fing起來更加唔會點郁,就係一餅嘢咁。」後來製衣業興旺,工廠妹紛紛轉行,香港假髮業於80年代初沒落,龍頭地位讓了給南韓。直至90年代左右國內開放,才又轉回人工便宜的國內。假髮亦由昔日的必需品轉為時尚品。
Altermode創辦人黃先生於80年代末,於國內重設假髮工場,說起中國人的髮質,在假髮界最受歡迎:「直到90年代初,國內好多如陝西、安徽的小鄉鎮,街市會有些頭髮商人,見到長髮女子就問價,談好了走去後巷就地『正髮』。」那時一束長馬尾約賣三十元人民幣,儲夠幾斤就賣給中間人,假髮製造商以一、二百噸向他們大量購買。亞洲人的堅韌髮質較受歡迎,市面上有八成真髮來自國內。但現代賣髮的人少了,收髮就更貴,18吋長的頭髮,每kg可賣三千元人民幣。

變髮示範

變身前
少女時代
■全纖維,半手工製作,髮尾有點彎曲,容易打理。$8,500起

《老表》夢露老師——朱咪咪
■全纖維手工製作,纖維髮質更立體,售價約$7,000起。

《老表》夢露老師——岑麗香
■全真髮手工製作,比較自然,也可自由用風筒吹造型。售價$15,700起。

《天與地》佘詩曼
■真髮與纖維髮混合,特色是半手工半機器製作,用機車的短髮部份可以貼服一點,售價$8,500起。

難為髮型定分界

現在,我想搵真係「一餅嘢」的假髮,仲難。滿枱的假髮,又真又假、纖維的混合的手作的機織的,任君選擇。自從70年代日本創出以纖維製作假髮後,撇開小店裏「玩玩吓」的假髮不談,「以假亂真界」當然以真髮做材料、手工製造的假髮是為聖品,選來優質真髮,除了髮質較軟,頭髮也沒那麼油亮,全手工逐條頭髮織上去的,髮型就可以鬆一些。輕輕一撥,連肉色頭皮都見埋,點估到係假?全套訂做價動輒二、三萬元,不過有保養,還有專人配合你的面形修剪,染色。
要求沒那麼高的,近年都流行以蛋白纖維製作的假髮,比昔日慣用的塑料纖維更自然。因為彎曲度及髮絲粗幼的影響,即使是相同的髮型款式,以全纖維製作成的假髮,也會比以真髮製作的厚重,但若想要鬈髮款式,就以纖維製作的較好,清洗完畢任它自然風乾,就可以變會原來的形狀,便於打理。

假髮演變

■早年的手作假髮,布料內層,頭頂看不到髮界。$6,600起,真髮約$11,000起。
■長鬈曲髮型,以纖維製作比較好,因為待假髮自然吹乾後,自然會回復本來鬈曲度,售$8,500起
■機器織製的全假髮,肉色網料內層,看得到肉色頭皮。纖維髮質$6,400起。混合髮質$8,500起。

最高級!真髮假髮片
■這款雙層網面假髮片,可以隨便分界,與客人本身的髮型相融,訂做約需個半月,真髮全人手作品$15,000起。

■現在的真髮髮源大多來自印度、馬來西亞、緬甸等地。

一頂假髮的榮與辱

粵語長片的標準笑位:平時也文也武的刻薄老闆被員工整蠱,假髮歪了而不自知,發現後一臉驚惶引得全場大笑兼心涼。店長Lo說來買假髮的客人,十居其九劈頭就問:「會唔會甩㗎?」其實一般的假髮除了產品尺寸不合或者橡筋鬆脫,都不會輕易甩掉。現在的假髮裏又髮夾、又膠紙,真係打風都吹唔甩。
遠至《詩經》年代,世界各地都已流行以假髮,顯示不同人的身份與地位,韓國的皇后、日本的公主、到早幾年才免除,由英國遺留,律師們戴的鬈鬈假髮,都在標示着戴髮者的與別不同及高尚地位。而十零年前的歐美等地,更以假髮為時尚,款式最好日日新鮮,不怕你笑我假,最緊要夠新鮮。四、五年前,Altermode剛「回流」香港開門市,Lo:「現在啲客對假髮嘅接受程度高咗。以前真係受禿髮、白髮困擾,有需要嘅用家先會上嚟。有啲就算上到嚟,明明睇得出佢哋有興趣嘅,都表現得好抗拒。主要都係個心理影響。始終香港人比較保守,寧願唔戴,都唔想人知道佢哋戴假髮。」
其實戴假髮的原因千千萬萬,目標是看起來青春健康,有型有款更佳,其實都係為自己開心,Lo:「曾經有客人初戴假髮還覺得不像自己,但看起來年輕了十年,太太好喜歡,朋友又讚,戴着戴着,自己都喜歡上自己的新形象,漸漸地就覺得不得不戴。」

半世紀「髮展」

如胡師傅同Lo所講,香港髮型走向,都係跟住電影與電視明星走,當年興邊個,就流行哪種髮型。

50年代夏萍
柯德莉夏萍的夏萍裝,是為當年貴婦的典範,即是胡師傅強調,香港至興果隻。

60年代清爽
當年工廠妹萬歲,個個清爽短髮顯示女性的獨立。

70年代波浪鬈
70年代流行的波浪鬈,波浪鬈得來整整齊齊。

80年代浮誇
到80年代除了流行爆炸頭,還有吹到勁高的大鈎劉海。

90年代自然
到90年代,有王祖賢示範,髮型回歸自然,瀑布長髮最受歡迎。

現代興Baby
Angelababy的波浪長髮,現在最多人問。

Altermode銅鑼灣店

地址:銅鑼灣怡和街22號21樓
電話:27930709

髮剪局3:潤‧髮

694

前一頁男士理髮一刀剃淨,乾淨利落不留痕。女士古方護髮,花樣就多了。老實地賣「朱義盛」的老實公司,1926年於上海街開業,1988年搬到油麻地。兩年前因為業主賣舖而結束營業,卻不代表劈炮屈服。現在店主莫氏夫婦,仍在上海街民光電器行,及網上寄賣其自製的招牌生髮/護髮油──刨花油。同時,這刨花油2011年還和「打小人」一起,入選非物質文化遺產候選名單之一。
記者;陳慧敏
攝影:陳盛臣、楊錦文

■60歲的莫太使用刨花油四十多年,頭髮仍烏黑油亮,得幾條白髮。真係咁堅?

剪到手軟送禮佳品

話說1980年,首位香港小姐孫泳恩在電視上揭示小時候頭髮稀疏,用刨花油後,養得一頭烏黑長髮的秘密,掀起一陣刨花油熱。莫先生:「好古老喇!以前啲阿婆、馬姐最鍾意洗頭後,用刨花油搽辮,編出嘅辮貼服柔亮。」天然壓榨出來的油其實不是油,不黏手,不惹塵,沾到皮膚也不會長痘痘,同是送禮自用佳品,莫太:「50年代,好多人攞住個樽仔去買刨花油,有啲專登買嚟送返鄉下。」洗淨頭髮乾透後,沾一點點刨花油當髮尾油用,攝影師話抵過椰子油多多聲!
製作刨花油,首先要將用楠木刨出來的薄片,剪成每條不到1毫米的刨花絲,浸泡一星期,才能與茶籽油放到攪拌機去絞碎。泡軟了的刨花絲仍很硬,所以每攪兩分鐘,就得關機讓機器休息一小時。小半壺刨花最少得攪拌20次,攪攪停停最少四日。然後將刨花茸隔油兩次,揸出每両$15的刨花油。最喜歡這種「唔使用腦」的工作,腦袋放空,專心致志地剪,簡直是靈魂的修為,過年最啱。然而剪了大半片,夾實三片刨花的左手發緊,拿剪刀的右手發疼,靈魂開始崩潰,莫太:「係好難㗎,有時剪到對手唔郁得㗎!」
除了全天然的古法護髮刨花油,他們也兼賣天然的洗髮古方──茶籽泥。莫太:「以前啲人將茶籽製作成個砧板咁賣,用嗰陣砍下一角開水,黃澄澄,記得隔渣先用,唔係洗到一頭泥!」望見莫太舀出一坨如肥料的泥,混着雜草。泥水?洗頭?唔係啩!然而上網一查,原來現在許多推崇純天然護理用品的店,都有介紹茶籽油,茶籽,即是老年茶花的果實,以一年時間,吸盡日月精華方能結果,內裏所含與人體最合拍的油酸量、比美容界聖品橄欖高20%,用來塗臉的話防暗瘡皺紋雀斑,洗完頭還可以順便杜蟲!簡直無敵!

■以前的人挑幾擔楠木沿街叫賣,有人買就刨幾片,用水泡出黏性就可用。
■莫先生有幾十個這樣的攪拌杯,不過大概用幾個月就會壞,要不停進貨。但科技常常更新,配合得了攪拌座的杯已買少見少。

■經過20次攪拌後,樹皮變茶渣,之後再製成油。
■刨花油有原味,及加了玫瑰或白蘭香味的,小瓶裝$90起。

查詢:23843736

剪到手軟送禮佳品

話說1980年,首位香港小姐孫泳恩在電視上揭示小時候頭髮稀疏,用刨花油後,養得一頭烏黑長髮的秘密,掀起一陣刨花油熱。莫先生:「好古老喇!以前啲阿婆、馬姐最鍾意洗頭後,用刨花油搽辮,編出嘅辮貼服柔亮。」天然壓榨出來的油其實不是油,不黏手,不惹塵,沾到皮膚也不會長痘痘,同是送禮自用佳品,莫太:「50年代,好多人攞住個樽仔去買刨花油,有啲專登買嚟送返鄉下。」洗淨頭髮乾透後,沾一點點刨花油當髮尾油用,攝影師話抵過椰子油多多聲!
製作刨花油,首先要將用楠木刨出來的薄片,剪成每條不到1毫米的刨花絲,浸泡一星期,才能與茶籽油放到攪拌機去絞碎。泡軟了的刨花絲仍很硬,所以每攪兩分鐘,就得關機讓機器休息一小時。小半壺刨花最少得攪拌20次,攪攪停停最少四日。然後將刨花茸隔油兩次,揸出每両$15的刨花油。最喜歡這種「唔使用腦」的工作,腦袋放空,專心致志地剪,簡直是靈魂的修為,過年最啱。然而剪了大半片,夾實三片刨花的左手發緊,拿剪刀的右手發疼,靈魂開始崩潰,莫太:「係好難㗎,有時剪到對手唔郁得㗎!」
除了全天然的古法護髮刨花油,他們也兼賣天然的洗髮古方──茶籽泥。莫太:「以前啲人將茶籽製作成個砧板咁賣,用嗰陣砍下一角開水,黃澄澄,記得隔渣先用,唔係洗到一頭泥!」望見莫太舀出一坨如肥料的泥,混着雜草。泥水?洗頭?唔係啩!然而上網一查,原來現在許多推崇純天然護理用品的店,都有介紹茶籽油,茶籽,即是老年茶花的果實,以一年時間,吸盡日月精華方能結果,內裏所含與人體最合拍的油酸量、比美容界聖品橄欖高20%,用來塗臉的話防暗瘡皺紋雀斑,洗完頭還可以順便杜蟲!簡直無敵!

我認得你!

係,由細到大,髮型屋裏一定會見到這種「太空罩」,同事叫佢「血滴子」。每次見它「降落」,即代表「有排坐」。

■最早期的大風筒都鎖死了在牆上,後期才變成有碌有腳,髮型屋裏通處走。
■70年代出品大風筒,其實只係個吹熱風的大風筒。

■對,90年代末出品的電髮器,即初代的搪瓷電髮儀。
■以為是「血滴子」進化版,不,這卻是蒸氣機,生於80年代,用來焗油。

■農村裏,鐮刀剃頭!正宗巧奪天工,卻惹來「剃頭佬」市井之名。
■1960年由理髮業公會出版的《理髮通訊》,說元朗水災工友無家可歸,發起贈送衣物等援助活動。
■1964年華東賑災,在旺角勞工子弟學校籌款,做個剪髮騷,門券收益用來賑災。

■標叔的老舖新麗都兩年前結業,依然在追趕時代潮流,變了今日──劏房。

由剃頭佬到髮型師

經營了新麗都髮型屋大半個世紀,退休兩年的標叔:「50年代左右,啲人叫我哋『剃頭佬』㗎咋!70年代叫師傅,家就叫髮型師,好明顯地位提升咗啦。」1953年,香港理髮室總公會成立,隨着社會轉變幾度改名,也紀錄了香港理髮及美容業的轉變。
標叔:「以前市政局有條法例,說舖頭不准擺痰罐、舖頭一日要消毒幾次、髮型師一年要驗幾次身來確保衞生,師傅們去不同地區又要登記。」我諗起卡通片《怪獸公司》。標叔:「我哋邊有咁多時間?好在有工會團結反對。不過都因為咁,後期啲飛髮舖都越做越有規模,越做越企理,就係咁解囉。」
「嗰陣時我哋淨係想快啲有門手藝,同幾個老友記開店做老闆、識個大姑娘拍拖。於是就走去搵師傅學師。嗰時真係要幫手煮飯、買煙、掃地拖地。做咗八個月雜工,先叫做學識洗頭。浪費時間㗎!咪當訓練耐性同服從度囉。睇電視,睇見柯德莉夏萍、米路花拉、林黛同林鳳個奧米茄頭,一係企喺師傅後面偷師,睇完借朋友個頭來試整,邊有假人頭俾你試剪咁好呀。現在年輕人邊肯同你浸兩年做呢樣?」梗係啦!八個月喎!我去工聯會都拿了幾張證書了!所以70、80年代以後,學徒們都跑到培訓學校去,短短的課程,學會剪髮電髮的基礎,在髮廊裏跟師傅又偷幾年師,升做師傅,想增值又可以返工會上課做技能提升,條路一路都好順,真好。標叔:「幾個師兄弟儲錢租個二樓舖做老細,不很難。」「租個二樓舖」同「不很難」,心,突然的隱隱痛。

面臨考試與認證

現在香港的理髮師,正面臨將來或會實行的考試認證政策。香港理髮化妝業職工總會主席梁子光:「其實早於十年前,國內的理髮師都要考認可證。正如我哋家如果想返國內做嘢,其實都要考同一個國家職業認可證,考試內容除了實戰外,最重要還要念大叠中外髮型歷史。由漢唐到滿清到八國聯軍,甚至世界髮型潮流演變都要讀到,聽落有趣,但難讀,個證得到英國、澳洲同歐盟共五十多個國家承認,香港美髮業也有一個類似的『資歷架構』認證,提高行業資歷,實行咗五年,但反應未算理想。」現在政府正計劃讓業內人士考取這個認可證。梁子光:「但若年紀大的老師傅都要攞證,就會抹煞咗佢哋嘅經驗。所以家需要一個過度期,等一班有資深技術同經驗的老人家一路過度。」

没有评论:

发表评论